Майстер-класи своїми руками

Саморобний мотоблок на базі мотоцикла Восход-3М


Хочу запропонує вам свій варіант саморобної мотоблока. Можливо, він програє в чомусь по компактності, але зате має достатній запас потужності — на ньому встановлений двигун від мотоцикла.

Силова установка запозичена зі старого «Схід-ЗМ» потужністю 13,5 л. с (робочий об'єм дорівнює 173,7 см діаметр циліндра 61,72 мм, хід поршня 58 мм). Запалювання встановлено від моторолера «Вятка-Електрон». Для підтримки нормального режиму роботи двигуна довелося змайструвати примусове охолодження, з цим справляється один припливний вентилятор.

Кінематика мого мотоблока стандартна, крім реалізації в ланцюзі реверсивного механізму (про це нижче).


Самодельный мотоблок на базе мотоцикла Восход-3М

Пояснення з кресленням: 1 — рульовий важіль; 2 — рукоятка перемикання передач; 3 — система запалювання; 4 — паливний бак (від мопеда «Рига»); 5 — сам двигун; 6 — вентилятор; 7 — гнучка тяга перемикання передач (сталевий дріт діаметром 6мм); 8 — кожух приводний ланцюга (сталевий лист 0,5); 9 — подмоторная рама; 10 — плуг (на вигляді спереду не показаний); 11 — навіска; 12 — колеса; 13 — глушник; 14 — важіль зчеплення; 15 — ручка управління тягою, 16 — рукоятка управління реверсом; 17 — приводний вал; 18 — картер редуктора

Так як апарат замислювався без диференціала, використання реверсу при розворотах або крутих поворотах значно спрощує управління. Принцип реалізації простий. З коробки передач двигуна, через ланцюгову передачу, навантаження передається на вал реверсу з встановленою зірочкою. Далі, через підібрану зубчасту пару, йде на вал редуктора, з якого, в свою чергу, безпосередньо на обидва колеса.

Загальне пристрій саморобного мотоблока

Корпус редуктора головної передачі взято від ЗІЛ-130 (сталевий барабан радіусом 120 мм і глибиною 250 мм) і послужив підставою для рами. До його корпусу я приварив стійки підрамника двигуна і елементи кріплень.

На підрамнику змонтований мотор з карбюратором, глушником, а також бензобак і блок системи запалювання від моторолера. На стійках підрамника закріплений портал, до якого через сполучні фланці кріпляться рульові важелі. До корпусу редуктора, зварюванням прикріплений фаркоп з кронштейном для кріплення до мотоблоку саморобного навісного обладнання. Навіси теж робив сам.

Як я вже писав, корпус редуктора послужила деталь від вантажного автомобіля ЗІЛ-130 — це ресивер з повітряної гальмової системи. Ресивер довелося обрізати до 243 мм. Корпус заварений з обох сторін. З лівого боку сталевим 7-мм листом круглим фланцем з центральним отвором. В отвір забита і приварена обойма для 207-го підшипника.

Самодельный мотоблок на базе мотоцикла Восход-3М


Для правої сторони я вирізав з того ж 7-мм сталевого листа, кільце і вваріл його врівень з кромкою ресивера. В кільці 12 отворів під болти М8. До нього відповідними гвинтами кріпиться знімний фланець, виконаний, як і кільце, теж з 7-мм сталевого листа. Як і у верхньому фланці, тут вставлена така ж обойма під 207-ї підшипник і закріплена зварюванням.

Обойми, закриті кришками з сальниковими ущільненнями. Для цього у фланцях просвердлені ще по 4 різьбових отвори діаметром М6. Кришки робив сам, тут немає нічого складного.

Привідний вал зібрав з трьох відрізків шліцьових валів: середня частина взята від коробки передач автомобіля ЗИЛ-130, а дві кінцеві частини це елементи роздавальної коробки автомобіля ГАЗ-66. На середню частину валу встановлена шестірня першої передачі КПП ЗІЛ-130.

Реверсивний механізм

Картер реверсивного механізму кріпитися через приварену прямокутну проставку до корпусу редуктора. У ньому вирізане вікно для зачеплення шестерень реверсу і редуктора. Шестерня картера реверсу, виступаюча через вікно, входить в зачеплення із зубчастим колесом і таким чином приводитися в рух.

З коробки відбору потужності ЗІЛ-13 я виготовив реверсивний механізм разом із картером, коробка практично не вимагає доопрацювань. До фланця вихідного валу коробки (тепер він став первинним валом реверсу) прикріплена, через проставку, ведена зірочка на 40 зубців (від мотоцикла Восход 2). І в свою чергу, через роликову ланцюг ця зірочка з'єднана з провідною зірочкою вихідного валу коробки передач.

Саморобні колеса

Колеса на мотоблок повністю саморобні, сталеві. Конструкція дуже проста. Всі деталі виконані з листової сталі 4мм. До диска діаметром 450мм приварений сталевий обід. На обід, по всій окружності з рівними проміжками, наварены шістнадцять грунтозацепов. Маточиною колеса служить фланець карданного вала ГАЗ-66. Це дає можливість, коли культиватор використовується разом з візком, встановлювати автомобільні колеса 155 R13. Детальніше див малюнок.

Самодельный мотоблок на базе мотоцикла Восход-3М

Колесо для мототблока: 1 — грунтозацеп (сталева пластина 100x40x4, 16 шт); 2 — обід (сталева смуга 100x4); 3 — диск (сталевий лист 4мм); 4 — шлицевая маточина ГАЗ-66; 5 — болти М12 (6 шт)

Сама візок саморобний, з гальмом на обидва колеса. Причіп для мотоблоку теж робив своїми руками, на ньому стоять ті ж колеса 155 R13, в арсеналі є саморобний плуг, грядодел, картоплекопалки, культиватор.

Всі важелі управління мотоблоком я виготовив із сталевих труб діаметром 23мм. У верхній частині, для жорсткості, важелі з'єднані поперечиною з такої ж труби. На нижніх кінцях важелів приварені фланці, це відповідні частини тих які закріплені на корпусі редуктора. На кожному фланці чотири отвори під болти М8 із пружинними шайбами, цими болтами важелі прикріплені до основи. Рукоятку перемикання передач я розмістив на лівому важелі управління, бо при мотоциклетному розташуванні були проблеми з закливанием троса.

Для під'єднання навісного обладнання я виготовив підвіску з декількома вузлами регулювання. Підвіска кріпиться до апарату через кронштейн з допомогою одного шворня.

Так як самосборный мотоблок не має диференціала, на розворотах доводиться прикладати чималі зусилля на важелі управління. Але тут є і свій плюс, при правильно відрегульованому плузі машина йде дуже добре, практично не вимагаючи коригування орачем.

Система охолодження

Як я і писав, на мотоблоці встановлена примусова система охолодження повітряного типу. Інакше, двигун б дуже швидко перегрівався враховуючи стандартну швидкість руху культиватора. Робити рідинну систему не бачу сенсу.

Принцип системи охолодження взято від мототехніки. Від колінчастого валу двигуна, через круглоременную передачу зі шківами одного діаметра, зусилля передається на привід крильчатки вентилятора системи охолодження.

Самодельный мотоблок на базе мотоцикла Восход-3М

У торці ведучого шківа нарізана різьба і він кріпитися до коленвалу довгим гвинтом М7х1. Припливний вентилятор для охолодження зроблений четырехлепестным. Я вирізав його з сталевого листа 1мм і змонтував на двох кулькових радіальних однорядних підшипників (80018) з пилозахисними шайбами. Вал вентилятора це дна деталь з веденим шківом круглоременной передачі(діаметром 7 мм).

Підшипники вала встановлені в один корпус з різних сторін (докладніше дивись на малюнку). Захисне кільце я виготовив із сталевого листа 3мм, ширина кільця 40мм. Корпус з підшипниками змонтований на чотирьох сталевих спицях в центрі. Кільце з підшипниками кріпитися до двигуна трьома кронштейнами. З знайденого дюралюмінієвого листа я виконав направляючий кожух, для зменшення розсіювання потоку від вентилятора.

Хотілося б відзначити, що з часу створення свого мотоблока у мене зайняло близько 3-х місяців з моменту першого ескізу. Отриманим результатом, в принципі, задоволений. Зараз я працюю вже над третьою версією з диференціалом.

Відео саморобного мотоблоку:





: gredx.ru




Додати коментар
Ім'я:*
Коментар:
Введіть код: *