Майстер-класи своїми руками

Саморобна човен з педалями - найцікавіші саморобки


Саморобна човен з педалями проста по конструкції, не вимагає дефіцитних матеріалів, тому побудувати її можуть навіть школярі. Невелика вага човна (не більше 20 кг) дозволяє перевозити її до водойми на ручному візку або на саморобному «велотрейлере» - велосипедний причепі.


Саморобна човен з педалями проста по конструкції, не вимагає дефіцитних матеріалів, тому побудувати її можуть навіть школярі. Невелика вага човна (не більше 20 кг) дозволяє перевозити її до водойми на ручному візку або на саморобному «велотрейлере» - велосипедний причепі. При бажанні човен можна переобладнати в швертбот і ходити з нею під вітрилом.

Основні розміри саморобної човни:

- довжина - 1,8 м, - ширина - 0,86 м, - висота борту - 0,4 м, -осаду: в педальному варіанті - 0,3 м, в парусному з швертом - 0,52 м, - площа вітрила - 3,2 м2. Корпус човна - плоскодонна, з високими похилими бортами (рис. 1). На відміну від гостроносий човна, що при підході до берега сідає кілем на грунт і нерідко звалюється при цьому на борт, плоскодонка зберігає стійке положення. Висока остійність її забезпечується низьким положення центру тяжіння. Маючи відносно вузьке дно і малу осадку, човен легко йде по воді.



Рис.1. Корпус саморобної човен з педалями: 1 - корпус човна, 2 - привід, 3 - рульове пристрій, 4 - пінопласт, 5 - гребний гвинт, 6 - пайол, 7 - сидіння. Поперечний набір корпусу (рис. 2) складається з транцем і двох шпангоутів (рамного і простого), а поздовжній - з кіля, виличні стрингерів і привальных брусків однакового перетину (10x40 мм). Всі поздовжні зв'язку врізані в транец і шпангоути на 8-10 мм. Обшивка виготовлена із звичайної будівельної фанери завтовшки 3-4 мм Щоб зробити її більш міцною і водонепроникною, зовні корпус обклеюють склотканиною, а зсередини просочують гарячою оліфою. До привальний брус обшивка притиснута буртиками перерізом 20x15 мм. Кріплять їх клеєм і шурупами. Буртики ставлять і зовні борту, приблизно на половині його висоти. Днище захищено двома зовнішніми стрингерами-полозами



Рис.2. Поперечний набір корпусу саморобної педальній човни: 1 - форштевень (250x100x40 мм); 2, 3 - верхня і нижня подмачтовые балки (15x60 мм); 4 - бимс (700x100x18 мм); 5, 6 - деталі шпангоутів 1 і 2 (40x18 мм); 7 - обв'язка транцем (40x18 мм, 4 шт.); 8 - транец (фанера S5); 9, 10 - кницы (фанера S3); 11 - зовнішні ребра (15x30 мм, 2 шт.); 12 - привальний брус (40x10 мм, 2 шт.); 13 - виличної стрінгер (40x10 мм, 2 шт.); 14 - кіль (40x20 мм); 15 - під щогловий степс (60x40 мм); 16 - носова палуба (фанера S4); 17 - верхня буртик (20x15 мм, 2 шт.); 18 - середній буртик (15x15 мм, 2 шт.); 19 - дніщевої стрінгер (15х15 мм, 2 шт.); 20 - днище (фанера S5); 21 - борта (фанера S5). Носова частина човна закрита палубою. Форштевень вирізаний з дошки товщиною 20 мм. Місця з'єднань днищевых і бортових деталей шпангоутів зміцнені з двох сторін фанерними кницами товщиною 3 мм Такі ж кницы встановлені на кутах обв'язки фанерного транцем. Щоб човен стала непотоплюваної, в носову і кормову частини корпуса вставляють пінопластові блоки. Рульове пристрій на човні - важільно-тросове (рис. 3). Перо керма, укріплене на баллере, підвішене на транці човна на спеціальних петлях, скобах. Поворот здійснюється за допомогою канатів, прикріплених до осі керма і рукоятки управління, розміщеної на шпангоуті. Троси проведені з борту і транцем через скоби з роликами. Після установки на корму баллера з пером керма троси управління натягують до робочого стану, зачепивши їх за спеціальні гачки на борту човна. Перекладання керма здійснюється переміщенням рукоятки керування вперед-назад. Для запобігання мимовільного переміщення керма рукоятку затискають гвинтом через шайби з насічкою і шкіряні прокладки - так створюється необхідне тертя.



Рис.3. Рульове управління саморобної човен з педалями: 1 - гвинт М8; 2 - шайба з насічкою; 3 - шкіряна' прокладка; 4 - рукоятка; 5 - шайба; 6 - планка; 7 - троси управління діаметром 2 мм; 8 - напрямні скоби; 9 - напрямна зі шківами; 10 - кільця; 11 - баллер керма (20x40 мм); 12 - перо керма (дюралюміній S2 мм); 13 - вісь керма (пруток діаметром 8 мм); 14 - петлі для керма; 15 - скоби; 16 - направляюча зі шківом. Педальний привід човни (рис. 4). В його конструкції використані педальний привід з провідною зірочкою, кареткою і частиною рами відслужило свій термін велосипеда. У якості проміжної ланки, що з'єднує велосипедний привід з гребним гвинтом, застосована ручна дриль без рукоятки. На її вісь насаджена ведена зірочка (число зубів z=16). Ведуча (число зубів z=32) і ведена зірочки з'єднані велосипедної ланцюгом. Гребний вал зроблений з відрізка армованого металевою опліткою гумового шланга високого тиску. Одним кінцем він надітий на вісь гвинта, іншим на перехідник, навинчивающийся замість патрона на робочий вал дрилі. Кріпиться шланг хомутами.



Рис.4.Педальний привід саморобної човни: 1 - рама з кареткою; 2 - ланцюг; 3 - ручна дриль без рукоятки, 4 - зірочка, 5 - хомут, 6 - шланг, 7 - стійка. Щоб легше було підбирати оптимальний крок гвинта, ми пропонуємо зробити його з поворотними лопатями (рис 5). У потрібному положенні вони фіксуються гайками. Лопаті вигнуті з тонкого листа нержавіючої сталі товщиною 1-1,5 мм. До внутрішніх кінців їх приварені шпильки з різьбою М6. При нормальній роботі (як на велосипеді) привід обертає гребний гвинт проти годинникової стрілки, якщо дивитися, дивлячись з корми човна. Але можна йти і заднім ходом, правда, в цьому випадку доведеться обертати педалі у зворотний бік. Гребний гвинт - головний вузол у нашій міні-човні. Він спрощеної конструкції. Щоб підвищити його ефективність, лопаті зроблені регульованими, тобто в залежності від умов руху ви можете змінювати кут атаки (крок гвинта). Для цього потрібно послабити гайки і розгорнути лопаті на необхідний кут. Підбираючи оптимальний крок гвинта, потрібно пам'ятати таку закономірність. Якщо крок великий, лопаті захоплюють і відкидають назад багато води, і веслувальнику важко крутити педалі. І, навпаки, якщо крок малий, обертати педалі легше, але швидкість човна буде невеликий.



Рис.5. гребний гвинт саморобної човни: 1 - лопать гвинта, 2 - маточина, 3 - обтічник, 4 - вісь гвинта, 5 - опора; 6 - гнучкий шланг високого тиску. Як ми вже говорили, наш човен можна легко переобладнати в міні-швертбот. Потрібно лише зшити невеликий парус, виготовити дерев'яну щоглу і двк і зміцнити на днище човна знімний шверт. на закінчення нагадаємо: вирушаючи в плавання на педальній човні або міні-швертботе, не забудьте перед виходом на воду надіти рятувальний жилет.


Н.Шершаков



Додати коментар
Ім'я:*
Коментар:
Введіть код: *