Майстер-класи своїми руками

Схема автоматичного противоослепляющего ліхтаря - найцікавіші саморобки

Рекламний блок

В темний час доби на автошляхах можна зустріти автомобілі, у яких на лобовому склі зліва вгорі світить синій або зелений ліхтарик. Це одне з противоослепляющих пристроїв. Для підвищення його ефективності пропонується наведена нижче схема. Розглянемо корисність автомобільного противоослепляющего пристрої для водія.


На графіку (рис.1) розподілу інтенсивності променистого потоку лампи розжарювання [1] видно, що найбільшу його частину складають червоний, помаранчевий і жовтий промені, які в основному і засвічують сітківку очей водія. Для того щоб "відсікти" найяскравішу частину спектру фар автомобіля, багато водіїв встановлюють вгорі лобового скла пасивні світлофільтри із смуг синього або зеленого оргскла. Однак пасивні світлофільтри дуже незручні, оскільки знаходяться вище основного поля зору водія.



Рис.1

Електричний протизасліплюючим ліхтар встановлюється на рівні основного поля зору водія, з лівої сторони лобового скла, що практично не заважає водієві при русі. Світло від ліхтаря поширюється паралельно лобовому склу і не потрапляє в око водія, для цього у ліхтаря є светозащитный козирок. При включенні ліхтаря відбувається поглинання значної частини променистого потоку світла фар, зменшуючи засвічення сітківки ока. Крім того, використання в ліхтарі синього або зеленого світлофільтру дає можливість контролювати обстановку на дорозі, оскільки в нічний час ока людини найбільш чутливі до синім і зеленим променям (рис.2) видимого спектру [1].



Рис.2

Недоліком випускаються противоослепляющих ліхтарів є їх раннє або пізніше включення. Особливо небезпечно пізніше включення, коли від різкого яскравого світла засвічується сітківка очей, і включення ліхтаря виявляється малоефективним.

Пропонована схема автоматичного включення і виключення ліхтаря має наступні переваги перед опублікованій в [2]:

- включення всього пристрою відбувається одночасно з фарами автомобіля від його "штатного" вимикача;,/p.

- швидке включення при освітленні фотоелемента світлом фар зустрічного транспорту і плавне (одиниці секунд) виключення скорочують час преадаптации очей водія.



На рис.3 приведена принципова схема автоматичного пристрою вмикання та вимикання противоослепляющего ліхтаря. Воно складається з порогового підсилювача світлового потоку на транзисторі VT1, складеного транзисторного ключа на транзисторах різної провідності VT2, VT3 і схеми затримки вимкнення лампи HL1, виконаної на резисторі R3 і накопичувальному конденсаторі С1. Пристрій живиться від параметричного стабілізатора на стабілітроні VD1 і резисторі R4. Пристрій включається спільно з фарами автомобіля. Як тільки промені світла фар зустрічного транспорту потрапляють на фоторезистор R1, відкривається транзистор VT1, який включає транзисторний ключ VT2, VT3, і на лампу ліхтаря HL1 надходить бортове напруга 12 В - лампа починає світити. В цей час одночасно відбувається заряд конденсатора С1. Коли освітлення фоторезистора припиняється, транзистор VT1 закривається, але лампа HL1 продовжує світити до повного розряду накопичувального конденсатора С1 через резистор R3 і базо-емітерний перехід транзистора VT2. Підлаштування резистором R2 встановлюють поріг включення лампи ліхтаря HL1.

Конструктивно друковану плату розташовують у корпусі ліхтаря. Для фоторезистора висвердлюють отвір в корпусі з боку, зверненої до дороги. Хоча чутливість схеми достатня, для підвищення її ефективності перед фоторезистором бажано встановити збирає лінзу. Оптичну систему (фоторезистор з лінзою) розташовують так, щоб вона добре освітлювалася фарами зустрічного автотранспорту і як можна менше - світлом фар власного автомобіля.

Потужність лампи в ліхтарі не повинна перевищувати 5 Вт, фоторезистор R1 типу СФ2-8 можна замінити на ФСК-1 з темновим опором 30...60 кОм, транзистори VT1, VT2 повинні мати статичний коефіцієнт передачі струму не менше 100. Транзистор VT3 використовується без радіатора і може бути замінений на КТ818 з будь-якою літерою. Конденсатор С1 типу К50-16 можна замінити на будь ємністю 20...30 мкФ. Підлаштування резистор R2 - типу СПЗ-6А. Стабілітрон VD1 КС 182 можна замінити на Д814А.Б.


Увага! Інформація на цій сторінці додана з застарілих джерел, та може містити помилки. Тому наводитися виключно в ознайомлювальних цілях.

Література:


1. Енохович А. С. Короткий довідник з фізики. - М: Вища школа, 1969.-С. 111, 114. 2. Борноволоков Е. Електроніку - в побут//Радіо. - 1984.-N2.-C. 56.
Рекламний блок



Додати коментар
Ім'я:*
Коментар:
Введіть код: *