Майстер-класи своїми руками

Технологія виготовлення мотошоломів - найцікавіші саморобки


Ні на мотоциклі, ні на моторолері без захисного шолома не поїдеш — таке непорушне вимога Державтоінспекції. Але, на жаль, шоломів, повністю задовольняють вимогам безпеки, наша промисловість випускає явно недостатньо, тому багато мотогонщики і мотоциклісти-любителі роблять їх своїми руками.


Ось декілька варіантів шоломів-«інтегралів», розроблених московськими картингистами під керівництвом К. Круглікова. Ці шоломи (рис. 1) краще, ніж відкриті, захищають голову спортсмена від травм. Так що їх поява не дауь естетики (хоча і це важливо - виглядають «інтеграли» набагато краще, ніж стандартні «ковпаки»), а результат підвищених швидкостей на авто - та мото трасах. Зробити такі шоломи під силу кожному.



Рис. 1. Шоломи "інтеграли", конструкції К. Потєхіна.Але спочатку про техніку безпеки. Справа в тому, що ви будете мати справу зі смолами, фарбами, розчинниками, тобто з речовинами, далеко не нешкідливими.Перед початком роботи руки необхідно намилити або покрити силіконовим кремом; коли він висохне, надіньте тонкі гумові рукавички. Выклейку краще всього проводити на відкритому повітрі, а якщо такої можливості немає, то під витяжним ковпаком і в респіраторі. Щоб не зіпсувати одяг, користуйтеся фартухом з прогумованої тканини, клейонки або хоча б поліетиленової плівки. При попаданні смоли на незахищені ділянки шкіри негайно видаліть її і промийте це місце теплою водою з милом.При промальовуванні зовнішнього вигляду, не намагайтеся винайти вже винайдене, постарайтеся заздалегідь підібрати всю необхідну для проектування шолома інформацію - картинки та фотографії.Після орієнтовного визначення прототипу зобразіть зовнішній вигляд шолома в трьох проекціях і приступайте до виготовлення бовдура. Його основою може послужити трилітрова скляна банка. Вичинка форми «інтеграла» виконана з допомогою пластиліну (бажано твердого, призначеного для художніх робіт). Розміри бовдура повинні в точності відповідати розмірам шолома без всяких припусків. Орієнтовні габарити одного з найпростіших шоломів показано на малюнку 2.



Рис. 2. Основні розміри і зовнішній вигляд найпростішого шолома «інтеграла».Наступний етап - выклейка проміжної матриці. Вона повинна складатися з двох половин з отбортовками по площині роз'єму, товщина оболонки - 5 - 10 мм.Можна выклеивать відразу обидві половини матриці, розділивши їх по площині роз'єму перегородкою з промасленого паперу або тонкого картону, а можна наносити композит спочатку на одну половину бовдура з пластилінової перегородкою на площині роз'єму. Потім, видаливши пластилін і змастивши відбортовку розділової мастикою, выклеить другу половину. Розділова мастика - це розчин воску в бензині, емульсія на основі полівінілового спирту або ж паркетна паста, наприклад «Эдельвакс». Не знімаючи матриці з бовдура, просвердліть у отбортовке п'ять-шість отворів 06 мм - під болти, що стягують половини.



Рис. 3. Виготовлення першої (проміжної) матриці.Не дивуйтеся, що перша (проміжна) матриця буде мати поверхню, далеку від ідеальної. Оскільки внутрішню частину її допрацьовувати практично неможливо, треба зробити так, щоб можна було працювати із зовнішньою поверхнею. Для цього в проміжної матриці виклеюють «шкаралупа», яка доводиться до ідеального стану, і вже з неї знімається друга (робоча) матриця.



Рис. 4. Розташування отворів в «шкаралупі».Оболонка шолома виклеюють з скловолокна і епоксидної (пластифікованої, в іншому випадку в смолу додається 3-5% дибутилфталат або 3 - 4% касторової олії) або поліефірної смоли. Склотканина краще всього заздалегідь нарізати шматками 100 х 100 мм. Такі «серветки» просочується смолою і укладаються в матрицю. Якщо ви захочете отримати оболонку пофарбованої, додайте в смолу відповідний пігмент. Товщина оболонки шолома повинна бути близько 4 мм. Для кращого ущільнення структури композиту всередину свежевыклеенной «шкаралупи» закладається камера від футбольного м'яча і роздувається насосом.



Рис.5. Кріплення захисного скла в шоломі.Через два дні матриця знімається зі «шкаралупи», з останньої ножівкою та напилком зчищається «аблой», і основний етап роботи, таким чином, закінчується.



Рис.6. Варіант розташування отворів під кріплення для шолома для мотоцикліста.Обробка починається з ретельної обробки шолома шкіркою, після чого виявлені дефекти вирівнюються нітро-шпаклівкою. Шпаклювати краще всього в декілька переходів з проміжним вышкуриванием.



Рис. 7 Пристрій внутрішньої частини шолома.Далі на оболонку слід нанести кілька шарів рідкої нитрошпаклевки, і після ретельної просушки «шкаралупу» зарівнюють водостійкими шкурками (з гасом або водою). Потім поверхня покривається першим (проявочным) шаром фарби. Виявлені дефекти вирівнюються шпаклівкою і знову обробляються водостійкою шкуркою до тих пір, поки поверхня не стане абсолютно рівною.



Рис.8. Конструкція пряжки, застібки ременя.Заключна операція - забарвлення шолома. Для цього підійде практично будь-яка емаль - нітро-, гліфталева або ж алкідна. Оболонка покривається три-чотири рази, по можливості без непрокрасов і патьоків. Сушити шолом слід, суворо дотримуючись технології сушки для даної фарби. Після просушування поверхню шолома полірується пастами до дзеркального блиску.



Рис.9. Зовнішній вид ременя, обшитого шкірою.Наступний етап - складання «інтеграла». Спочатку по периметру нижньої і передньої частин шолома свердлиться ланцюжок отворів 01,5 мм Відстань між отворами - 10 мм, а від обріза шолома - 7-8 мм. Далі розмічаються шість отворів для кріплення захисного скла і ременів. Отвори під скло розмічаються таким чином, щоб воно піднімалося до положення, зазначеного на малюнку. Якщо шолом призначений для мотоцикліста, то замість 4 отворів для кріплення скла на шоломі на рівні чола розправляються три отвори під відповідні частини кнопок козирка і два - для кріплення ременів. Розташування отворів розрахуйте так, щоб козирок не загороджував гонщику полі зору. Відповідні частини кнопок можна закріпити болтами М4 з потайною головкою. Після установки кріплення внутрішня частина «шкаралупи» обклеюється шматочками м'якого пінопласту 40Х 40Х 20 мм, для чого скористайтеся клеєм «88». Товщина брусків залежить від розмірів голови гонщика. Наклеювати пінопласт необхідно, відступаючи від країв шолома на 15 мм,- пришити підкладку буде набагато зручніше.



Рис.10. Захисне скло.(А - для «круглого» шолома, Б - для шолома з гребенем).Ремені, підкладковий матеріал, шкіра штучна шкіра - все повинно бути чорного кольору - це і практичніше, та й виглядає такий колір у поєднанні з будь забарвленням шолома найкраще. Ремені слід брати або капронові, або нейлонові, їх ширина 20-25 мм при товщині 1-2,5 мм. Цілком підійдуть, наприклад, ремені від лижних палиць, наручних годин. Пряжка-застібка виготовлена з нержавіючої сталі - дроту 03 мм. До шолома ременя кріпляться болтом із хромованої сферичною головкою (різьба М5).



Рис. 11. Втулка (матеріал Д16Т) до замок (сталь) для кріплення скла.Підкладка являє собою шапочку, пошиту в два шари з трикотажної тканини. Тканину бажано використовувати синтетичну. Між шарами укладається поролон завтовшки 10-20 мм, і підкладка прострачивается так, щоб утворилися симетричні потовщення в області потилиці, щік і лоба.В нижній частині шолома перед підборіддям замість підкладки кріпиться підігнаний за формою нижній частині виробу брусок пінопласту, обтягнутий шкірою або шкірзамінником.Підкладка вставляється в шолом і пришивається ниткою крізь заздалегідь просвердлені отвори. На передню і нижню частини шолома надівається ущільнювач від дверей легкових автомобілів або приклеюється П-подібний гумовий профіль.Скло вирізається по шаблону з целулоїду або йому подібного небиткого матеріалу товщиною 0,8-1,5 мм Органічне скло використовувати не слід - це дуже небезпечно для очей і обличчя гонщика. Кнопки встановлюються на скло таким чином, щоб при підніманні вгору воно мимоволі не опускалося, особливо при їзді.


К. Потєхін



Додати коментар
Ім'я:*
Коментар:
Введіть код: *